Jdi na obsah Jdi na menu

19. 3. 2011

Jaroslav Žák: Dobrý borec Antonín

Jaroslav Žák byl nejen znamenitý spisovatel a humorista, ale také i výborný atlet ( jeho profil zde: http://hradecky.denik.cz/spolecenska_rubrika/pred--lety-zemrel-spisovatel-jaroslav-zak2010-d04d.html). Své nesporné atletické zkušenosti promítl i do knihy Dobrý borec Antonín. Kniha vypráví o partě kluků   víceletého  žižkovského gymnázia ( hlavní hrdina, jak již název napovídá se jmenuje Antonín. Antonín Lebeda). Lebeda je  jednoho dne vytržen ze zaběhlé studentské rutiny příchodem do jejich třídy jistého Vojtěcha Klapetka, zapáleného lehkého atleta , který všechny kluky ve třídě učí atletickému umění, technice startu atd. Antonín je od počátku nadšen, chlapce tento druh sportování na počátku strhne jen některé. I ti ale později podléhají a z kluků horujících pro tradiční hry typu kopané se ( až na některé výjimky) stávají atletičtí nadšenci, kteří   dokonce vstupují do dorostu pražské Slavie a seznamují se s legendami naší královny sportu 20tých let.
Antonín svádí boj na dvou frontách - na té sportovní, ale i na rovině studentské, kdy musí bojovat s nepřízní mnohých vyučujících kvůli jeho školním výsledkům. Vojtěchův vliv ale roste ( ten mezi tím Antonínovu třídu opustil-jeho otec pracuje v rotě a tudíž ho často překládají a stěhuje se spolu se svým synem z místa na místo), a dospěje to tak daleko, že na konci knihy se žižkovské gymnázium........ Nu, však si dílko přečtěte sami! Najdete tu mnoho odborných atletických termínů vnesených do beletrie a i tak náročná věc, jakou nepochybně atletický trénink je, je z pera Žákova popisována s humorem jemu vlastním.
Můj celkový dojem četby: můžete ji číst vícekrát, a přesto se neomrzí!